141 éve, 1874-ben ezen a napon, június 23-án megindult a fogaskerekű vasút a Városmajortól a Svábhegyig. Az évfordulóról ma így emlékezett meg az Orczy Kultúrkert Egyesület:
Az egy évig tartó vasútépítési munkát követően, mindössze öt évvel a
világ első közforgalmú fogaskerekű vasútjának átadása után, az első
szerelvény 1874. június 23-án, délután 4 órakor közlekedett. A
vasútvonal megnyitásakor három gőzmozdony állt rendelkezésre, amelyeket a
svájci winterthuri Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik
gyártott. A vonatok többnyire egy vagy két, ritkán három kocsival közlekedtek.
A budapesti 2,8 kilométer hosszú vasút abban az időben a harmadik ilyen
jellegű tömegközlekedési eszköz volt a világon. A vonalat 1890-ben
hosszabbították meg a Széchenyi-hegyig: az azóta már 3,7 kilométer
hosszú vasutat 1929-ben villamosították, majd 1973. augusztusában
vonalát teljes egészében felújították.
Ilyen volt a kezdet kezdetén, 1874-ben a fogas egy szépen helyreállított kocsija, a képeket pár éve készítettem a városmajori végállomáson lévő remizben:
De illik e napon megemlékezni egy igazán nem mellékes személyről, Cathry Szaléz Ferenc mérnökről is, aki a svábhegyi fogaskerekű vasút építője volt. Svájcban Uri kantonban született és egy svájci, hegyi vasutakra szakosodott cég megbízásából jött Magyarországra. Itt is maradt, itt alapított családot, közben pedig a fogaskerekűn kívül épített még egyet s mást, például az esztergomi és a pozsonyi Duna-hidat, meg a Sió-zsilipet.
Sírját tavaly megtaláltam a farkasréti temetőben, megörökítettem, megmutatom (a másodikat szerintem érdemes nagyítani, betűzgetni).
Azoknak pedig, akik még többet szeretnének tudni a fogaskerekűről, ajánlom a Sínfan alapos ismertetőjét.
2 megjegyzés:
Elbámulok azon, hogy milyen gyorsan végeztek egykor a zöldmezős beruházással. Az esztergomi vonal felújítása még mindig nincs kész, pedig a markolóktól a helikopterig minden be volt vetve. Talán kubikos talicska nem.
Igen, én is meglepődtem, hogy a fogas egy év alatt lett kész.
Megjegyzés küldése