2016. január 28., csütörtök

Olvastam egy írást retró tárgyakról és dolgokról, közben pedig azon nevettem, hogy a cikk írója mennyi olyasmit tekint retrónak, amit az én korosztályom már csak felnőttként - de legalábbis nem gyerekként -  ismert meg, vagyis mi nem ezeken nőttünk fel. Hozzáteszem, hogy ettől persze még simán retrónak vehetjük a nyolcvanas évek közismert tárgyait is, de mégis vicces végignézni, a felsoroltak közül mi minden nem volt még a mi gyerekkorunkban.

A cikkben említett dolgok közül például nem volt Gazdálkodj okosan (legfeljebb Capitaly, ha a szülőknél megmaradt régről), mert azt csak a hatvanas évek közepén adták ki nálunk, a Police 07 pedig végképp sokkal később, csak a nyolcvanas években jött ki. Volt viszont Ki nevet a végén a maga dobókockájával és különböző színű figuráival, volt Marokkó, meg kártyajátékok. 

Nem volt tévé, ennek megfelelően nem ismertük a Lolka és Bolkát, de a Ну, погоди́! című, mára kultikussá vált szovjet rajzfilmet sem és a Mikrobit sem, mert ez utóbbi csak a 70-es évek szülötte, nem is beszélve a Skála-reklámokról, melyek már bőven felnőttként másztak a fülünkbe olyannyira, hogy felfokozott nosztalgikus hangulatban némelyiket a mai napig el tudjuk danászni. 

Nem volt metró sem, mi még általában vonattal mentünk a Keletiig és onnan buszoztunk vagy villamosoztunk tovább a város belseje felé. De Gödöllő és Cinkota felől a HÉV is a Keletiig járt annak idején, az érkezési oldalnál volt a végállomása és odáig járt a mi kerületünk központjából a 67-es busz is, az is alternatívaként szolgált, ha a rákosmenti embert be akart menni "Pestre", mert így mondta mindenki: bemegyek Pestre. 

Egyáltalán nem voltak még használatban az  NDK-ból származó  AKA-cikkek, a party-grill, a kézi mixer habverő és dagasztó karokkal. Hogy AKA hajszárító mikortól létezett, nem emlékszem,  de az biztos, hogy nálunk a szegedi kollégiumban még 1970 környékén is csak a vecsési gyártmányú citromsárga, éktelenül zörgő hajszárítót lehetett elkérni (!) a portáról. De gyerekkoromban még senkinek nem volt otthon hajszárítója, legalábbis sehol, egyetlen ismerős családnál se láttam ilyesmit, nyáron a napon szárítottuk a hajunkat, télen meg a kályha fölé hajolva. Ja, és Rakéta porszívója is csak annak volt, aki Szovjetunióbeli turistaútról hazacipelte. Söpörtünk, felmostunk, évente néhányszor vikszeltünk és a Tangó pasztával frissen átkent hajópadlót ronggyal fényesítettük - ez utóbbit általában én műveltem, nem tartozott a kedvenc elfoglaltságaim közé, mondanom se kell.

Említ a cikk fogkrémmárkákat is, de hogy mivel mostuk a fogunkat gyerekkoromban, arra egyáltalán nem emlékszem, talán Odol lehetett, vagy Ovenall? A Kolynos, Amodent, Fluorita, Elmex viszont csak valamikor húszas éveim táján volt kapható,  de a 60-as évek végén volt még egy jellegzetes fogkrém, a Pomorin, bolgár gyártmány és állítólag tengeri só volt a hatóanyaga, pocsék íze volt - dehát már ez se gyerekkori emlék, mert tudom, hogy  egyetemista koromban  használtam.

És végül a Négercsók is benne van a cikkben, a hetvenes évek terméke volt ez az émelyítően édes és émelyítően habos édesség. A hatvanas években, igaz, úgy középiskolás éveim táján már létezett a Pilóta keksz, elég drága mulatság volt az akkori árakhoz képest, viszont nagyon szerettük, finom volt. Főleg ajándékba szokták/szoktuk adni és aki ilyet kapott, megbecsült rokonnak vagy barátnak érezhette magát. :)

Hogy ennyi mindent fel tudok sorolni, ami a ma retrónak nevezett dolgokhoz képest sokkal, de nagyon sokkal korábban létezett és hogy számomra ezek az igazán "retrók", ez mit bizonyít? Hát... fogalmazzunk finoman: ennyire régen voltam gyerek. :)


4 megjegyzés:

martine írta...

csakis a kiváló memóriát :D

rettenetesen vágytam gyerekkoromban négercsókra, elképzeltem, hogy milyen jó lehet - de valami fura ideológiára hivatkozva még akkor sem kaphattunk, amikor amúgy (évente mindössze néhányszor!) engedélyezett volt az édesség - már dolgoztam, amikor először vettem magamnak - és nekem nagyon! ízlett - de azt hiszem, már megszüntették (így a fölös kilóimat nem a négercsóknak köszönhetem)

Ági írta...

Ma is lehet kapni, legalábbis webáruházak kínálatában szerepel, de ahogy hallom másoktól, ez már nem olyan, mint a régi. :)

Pelepitia írta...

Nem tudom, végignézted/hallgattad-e a cikk alján levő videót, nekem azzal kapcsolatban van 2 észrevételem.
Egyik: Én 86-os születésű vagyok, de az én gyerekkorom nagyjából ugyanaz volt, mint a narrátoré, aki magát 80 előtt születettnek mondja... "Akik 1980 előtt születtek, azok valódi hűsök..."- így kezdi. Szóval ne sajátítsák ki maguknak ezeket a dolgokat a 80-as évek előtt, vagy elején születettek...
Másik: én most pontosan azoknak az embereknek a gyerekeit tanítom, akik 1980 előtt születtek, és elvileg felhőtlen gyerekkoruk volt, amikor még tudták, mi az, hogy büntetés, és értették a szabályokat... Érdekes, hogy ezt a "tudást" a gyerekeiknek nem tudták átadni, mert ezek a gyerekek a tanárt szidják, ha rossz jegyet kapnak, és nem hallgatnak némán a rosszaságukról... Nem tudnak kimenni játszani, és nem vállalják a tetteikért a következményeket. Nem tartják tiszteletben egymást, sem azt, hogy valaki ehhez ért, valaki meg ahhoz... Tulajdonképpen a kor "hősei" a saját gyerekeiket szidják...

Samu írta...

Gazdálkodj okosan-t én is kaptam annak idején, szerintem valamikor a 60-as évek végén. Még most is megvan.


Fogkrém: Gyerekkoromban (a 60-as években)a Hófehérkét használtam. Akkoriban nem is volt más gyerekeknek. Amikor abból kinőttem, jött a Sanodent (emlékszik még rá valaki?), majd az Amodent.
(Emlékszem, később a Kolynost és a Pomorint nagyon reklámozták, kipróbáltam én is, de egyik rosszabb ízű volt, mint a másik. Brrrr....)


A Rakéta porszívót a 60-as években kikölcsönöztük, ha szükség volt rá. Jó erős motor volt benne. Csak később lett saját, Hajdú porszívónk.


Gimnazista koromban (70-es évek eleje) voltak időszakok, amikor tornaórán a Széchenyi fürdőbe jártunk úszni. Ott voltak ilyen AKA hajszárítók. Szörnyűek voltak. Agyon voltak strapálva, egyik-másik már alig működött, lassúak voltak, nekünk meg sietni kellett, hiszen időre vissza kellett érni az iskolába. Az is rossz volt, hogy nem volt fogantyúja a hajszárítónak, és előfordult, hogy nagyon felforrósodott és égette az ember kezét. Úgyhogy úszás után elég strapás volt megszárítani a hajunkat, de télen muszáj volt.


A "Nu pagagyí"-t egyszer az orosz nyelv gyakorlása céljából néztük meg a Szovjet Kultúra Házában, mégpedig a főiskolai orosz csoportunkkal. Persze a tanárnő is jött velünk. :-))) Talán Kriszta is emlékszik még rá.


Jók ezek a retrós összeállítások, szeretem őket.