2018. július 24., kedd

A tévé német nemzetiségi műsora most 40 éves, és ez alkalomból ma bejátszották 1994-ben készült rövidke filmjüket egy hetvehelyi bognármesterről. Nekem apai ágon nagyapám, sőt dédapám is bognár volt, mégis mindig egy töredékmásodpercig tisztáznom kell gondolatban, mit is készít a bognár - aztán szerencsére  mindig beugrik, hogy nem hordót, mert az a kádár dolga. 😉 Péterrévén a régi házban ott volt hátul a műhely, én is jártam benne nem egyszer, de már más szerszámokkal volt tele,  mert nagyapám után több bognár nem lett a családban, a műhelyben legfeljebb asztalosmunkákat végzett az egyik nagybátyám. 
Én meg szégyenszemre sose tudtam pontosan, hogyan is dolgozott a nagyapám, hogyan dolgozik a bognár, hogyan készül a kocsikerék, vagy a szekér más egyéb része. Ma viszont, ha röviden is, végre láthattam közelről egy bognár munkáját. Épp ideje volt már.


(Az egész műsor a MédiaKlikk oldalon található.)


5 megjegyzés:

klaribodo írta...

A férjem egyik nagyapja bognár volt. (10 gyereke közül a legkisebb volt anyósom.Akkor Kistemplomtanyán laktak, Dorozsmához közel.)

Ági írta...

Klári, ez a kiadvány az 1892. év iparosait és kereskedőit tartalmazza, az iparosokat szakmák szerint betűrendben, rá lehet keresni a személyek nevére is:
https://library.hungaricana.hu/hu/view/FszekCimNevTarak_25_023/?pg=0&layout=s

klaribodo írta...

Ági ezen a linken egy fortepanos lista nyílik meg. Nem baj, az is érdekes.

Ági írta...

Klári, nekem a Magyarország iparosainak és kereskedőinek czím- és lakjegyzéke 1892 nyílik meg a Hungaricana oldalán, most ismét beírtam és rendben működik. De ha nem, akkor írd be a Google-ba ezt: Magyarország iparosainak és kereskedőinek czím- és lakjegyzéke 1892 Hungaricana - és ki kell hoznia találatként az oldalt.

mick írta...


Tömörkény is emlegeti, hogy a jó kocsikat Dorozsmán készítették.
A régi foglalkozások neveihez. A kádár másképpen pintér, a bognár meg kerékgyártó.