Térjünk vissza a rejtvényhez: tehát ez a mai Bajcsy-Zsilinszky út (akkor Vilmos császár út) és Andrássy út sarok. Onnan indították 1915. március 1-jén az első autóbuszt reggel 7 órakor...
...a másodikat pedig egy órával később:
Az első egyébként - ha jól értem az erről szóló leírásokat - elektromos kocsi volt, Austro-Daimler Tudor típusú, akkumulátoros meghajtású. A második, benzinüzemű autóbusz a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyárban készült, de nem élt sokáig, már októberre üzemképtelenné vált.
A járat kezdetben a Vilmos császár út és a Hősök tere között közlekedett feltételes megállókkal, tehát bárhol le lehetett inteni a kocsit, a menetjegy 14 fillérbe került.
Élvezet ezeket a képeket hosszabban nézegetni és persze a részletek kinagyítva tűnnek elő igazán. Maguk a buszok is érdekes külsejűek, megcsodálhatjuk a földalatti állomás felszíni épületét, és a másodikon ott jobboldalt jól látható, mi is működött akkoriban ebben a saroképületben: az Egyesült Budapesti Fővárosi Takarékpénztár. Az épület egyébként eredetileg a Fonciére Biztosító Intézet bérpalotája volt. Kár, hogy azon a klasszikus formájú hirdetőoszlopon nem látjuk jól a plakátokat, pedig az lenne még az igazi csemege!
És akkor még nem is beszéltünk a képeken látható emberekről, őket is elnézegetjük, amikor ilyen régi fényképpel találkozunk, ahogy ott állnak, kíváncsiskodnak, bámulnak, és nézd csak, az a fényes sisakos rendőr mindkét képen ugyanaz az ember: az elsőn ott áll a kocsi mellett, a másikon - tudjuk, aznap, egy óra múlva - épp a busz felé tart. Ezek az emberek, ha látták is a fényképészt, nem gondolták, fel sem foghatták akkor, 1915-ben, hogy azokban a percekben az ő alakjuk tán évszázadokra megörökíttetik. Mi pedig már azzal az érzéssel csodáljuk az ilyen képeket, hogy történelmi esemény ide, várostörténeti évforduló oda, azért mégis az az örökkévalóságba merevített pillanat az érdekes, az 1915. március elseje reggeli pillanat az akkori házakkal, plakátokkal és emberekkel.
(A budapesti autóbuszközlekedés történetéről többet is olvashatsz és más régi autóbuszok képeit is nézegetheted az omnibusz.hu oldalán, a Fonciére-palota történetéről pedig a BudapestCity közöl tudnivalókat.)
(A budapesti autóbuszközlekedés történetéről többet is olvashatsz és más régi autóbuszok képeit is nézegetheted az omnibusz.hu oldalán, a Fonciére-palota történetéről pedig a BudapestCity közöl tudnivalókat.)
2 megjegyzés:
De jó! Szívesen elolvasnám a hirdetőoszlopot is...
jaj, tényleg Vilmoscsászárt olvastam Bajcsy-nak,jobban megnéztem most
és én is a sarki könyvesboltra emlékeztem, mostanában nem néztem ezt, csak a Deákig látok
:))
imádom ezeket a régi fotókat, annyira szeretem, hogy az épület téglái őrzik a múltat
sajnos sok Fortepan emlék a tűzbe veszett a napokban
http://vs.hu/kozelet/osszes/gyaszol-a-fortepan-megsemmisult-az-uvaterv-fenykeptara-0313
Megjegyzés küldése