Most olvastam egy tanulmányt az időskori tanulásról, melyben ezt írják:
E. L. Thorndike*az 1920-as években vizsgálta
a felnőttkori tanulási képességeket. A korábbi felfogással
szemben – miszerint a felnőttek már nem
képesek jelentős tanulási teljesítményre – arra a
következtetésre jutott, hogy a tanulási képességek,
melynek maximuma valóban a fiatal felnőttkorra
tehető, 40–50 éves korunkig optimálisak, majd az
ezt követő csökkenés mértéke sem rohamos. Eltérő iskolázottságú és előképzettségű
felnőttek vizsgálata után arra a következtetésre jutott,
hogy alanyai „kiválóan formálhatóknak és taníthatóknak
mutatkoztak mindegyik megvizsgált szellemi
tevékenység tekintetében”. [...] Ma már
nem lepődünk meg azon, ha valaki felnőtt korában
német nyelvet kezd el tanulni, azonban az időskori
tanulással szemben még gyakran érezhető szkeptikus
gondolkodás a társadalom részéről.
Egy másik írásból pedig most tudtam meg, hogy még nem is vagyok idős, csak idősödő, hurrá. Ugyanis a WHO által jelenleg elfogadott felosztás a következő: 50–60-ig áthajlás kora, 60–75-ig idősödés kora, 75–90-ig időskor, 90 év fölött aggkor és 100 év felett matuzsálemi kor.
Hát jó, akkor én most - úgy is mint idősödő egyén - összekapom magam és elmegyek egy előadásra, ami a felnőttkori és időskori tanulásról szól. Hátha megtudom, hogy miért és még meddig akarok, illetve tudok új ismeretekre szert tenni (noha ennek tulajdonképpen már nem sok értelme van, mondhatja bárki), meg az is érdekelne, hogy mi van a motivációval, kell-e mindenhez motiváció, lehet-e azt erőltetni és lehet-e anélkül tanulni? Csupa izgalmas kérdés.
*Edward Lee Thorndike (1874-1949) amerikai pszichológus, aki az állatok viselkedésének vizsgálatával foglalkozott és lefektette a modern tanuláslélektan tudományos alapjait.
4 megjegyzés:
a motiváció mi magunk vagyunk, nem? :)
"... ennek tulajdonképpen már nem sok értelme van, mondhatja bárki" - annak a bárkinek semmi köze hozzá: magunk kedvére tanulunk, mert gazdagabban halunk majd meg! :)))
nekem kezdő tanár(!) koromban mondta öreg kollegám (ki korábban orosz tanárom volt - amúgy német), miközben a tanáriban épp angolt tanultam, hogy "minek tanul, úgyis a sirba viszi". - és még kajánul kacagott is egyet hozzá. Majd elájultam!
sajnos a tudományos megfogalmazások nem mennek át a hétköznapi ember sztereotípiáiba,
mindenkit, aki elmúlt pl. 55 már "öreg"nek tekintenek, és úgy is kezelnek, sőt félhivatalosak is időskorú-nak mondják a 61 éves embereket
Megjegyzés küldése