2017. január 10., kedd

Régi, iskoláskori irodalmi olvasmányaimból két kép van, amelyeknek drámaiságára máig emlékszem - pontosabban arra a hatásra, amit az első olvasáskor belőlem kiváltottak. Az egyik ilyen Vörösmarty Szép Ilonka című versének utolsó két sora:

A király jön, s áll a puszta házban
Ők nyugosznak örökös hazában.

Ahányszor csak elolvastam, láttam magam előtt a jelenetet, ahogy a király odaér az ősz Peterdi házához, belép és rádöbben, hogy elkésett, sem a lány, sem a nagyapa nem él már. Áll és rádöbben - a pillanat drámaisága fogott meg.

Aztán a másik ilyen A kőszívű ember fiai című regény valamelyik első fejezetéből való. Amikor Baradlay Ödön és barátja, Leonin Szentpétervárról tart hazafelé a hóviharban és a messzi távolban meglátnak egy lovast:

Egy kozák közvitéz volt az, lóháton. Hanem a lova olyan csodakülönös helyzetben: volt, mintha támaszkodnék a hótorlat falához, melyben egyfelől csülökig áll, s lehajlott fejével mintha lábai előtt keresne valamit. A kozák maga a nyeregben ült, hosszú dárdáját a földre leeresztve s két kezével fogva, míg fejét egyik kezére fekteté féloldalt. Aztán úgy nézett merően az utazókra.
Az imsik szépen köszönté a vitézt a Jézus nevével.
A kozák nem tudta, hogy mit kell e szent üdvözletre felelni.
Azután Leonin szólítá meg:
- Jó napot, vitéz, honnan jössz, és hová tartasz?
A kozák csak nem felelt.
Leonin azt gondolá, hogy majd emberségre tanítja az engedetlen fickót, s kiugorva a vasokból, leveté bundáját; tán majd a testőrtiszti egyenruha megrezzenti.
Hanem a kozák továbbra is csak azzal a merev, idegen szemekkel tekinte úrra és egyenruhára.
- Héj, fickó, nem tudsz szólni? - rivallt rá azután Leonin, s odament hozzá, és megfogta a kozák karját.
Akkor vette észre, hogy kivel beszél.
Ló és lovas meg voltak fagyva.

Ez az utolsó mondat, ez a kép volt nekem a csúcspont, pedig a történet folytatódott, sőt nemsokára jöttek az igazán izgalmas jelenetek, a véres küzdelem a farkasokkal, meg az, amikor a Dnyeper jege alá merült Ödönt Leonin megmenti. De engem mégis az a pillanat ragadott meg, ahogy a behavazott sztyeppén közelednek az álló lovas felé és kiderül, hogy ember is, állat is élettelen - az odaérkezés és rádöbbenés, ebben volt számomra az igazi drámaiság. És ami a legkülönösebb, hogy az ilyen és hasonló olvasmányélmény-pillanatképek milyen sokáig, most már mondhatom, hogy örökre megmaradnak. 

5 megjegyzés:

Rozsa T. (alias flora) írta...

Gyerekkori nagy hatású olvasmányok képei, szavai olyan mélyen és hűségesen megmaradnak, mint a későbbiek sohasem! Talán a felfedezés mélysége is teszi...

aliz írta...

meg talán az ÁLLÓképek időtállóbbak is.

Katalin írta...

Az utolsó mondat (vagy a csúcsmondat/ütős mondat) minden "író" álma...hogy olyat írjon - és úgy - , ami "nagyot szól".
pl. ilyen ütős Fredric Brown-é: “Az utolsó ember a Földön egyedül ült egy szobában. Kopogtak az ajtón …”

Eszembe juttattad azt az anekdotát, amikor állítólag Ernest Hemingway egy alkalommal fogadást kötött, hogy akár hat szóban is elmesél egy történetet. Így született állítólag híres hatszavasa, a “For Sale. Baby shoes. Never worn”

Katalin írta...

pont ezért szeretem Fodor Ákos haiku-it

Pelepitia írta...

Három negatív szó:
Nincs
Semmi
Baj