2013. március 23., szombat

Nincs ma már erőm a nagyobb szellemi erőfeszítéshez, úgyhogy ismét a régi képesbloghoz nyúlok vissza.
Annak a Van képünk hozzá blognak még olyan szabálya is volt, hogy aki betette a témaként felvetett képet, meg is magyarázta a végén (miután az írótársak már mindannyian hozzátették bejegyzéseiket), hogy miért éppen azt a képet választotta, illetve elárulta a kép eredetét, sőt - ha nem volt egyértelmű - néha azt is, hogy mit ábrázol a fotó. Ezt a képet én raktam be annak idején (valamelyik akkori rákosmenti oldaklon találtam) és a végén ezzel a bejegyzéssel játszottam szabad a gazdát:



Amikor a képet feltettem, éppen majális időszaka közeledett. De a kép nem majálison, hanem egy régi Szent István napon készült, akkor, amikor ezt még alkotmány napjának, meg új kenyér ünnepének hívták és mindent bevetettek, hogy a nép estére, a körmenet idejére lehetőleg lerészegedjen a Népkertben és már ne legyen kedve Szent Istvánt ünnepelni.
Mert a kép a rákoskeresztúri Népkertben készült valamikor réges rég, de ha valakiben felmerült volna, hogy az a fehér kardigános bakfis én vagyok, ki kell ábrándítanom. Pedig lehetnék én is, de nem. Viszont amiért ezt a képet választottam, az tényleg személyes élmény és még majálishoz is kapcsolódik. Ugyanis kicsi gyerek koromban rendszeresen kivittek május elsején ugyanoda, a rákoskeresztúri Népkertbe, ahol volt virsli, sör, vattacukor, Bambi és szabadtéri előadás, valamint találkozni lehetett Apu kollégáival a kerület minden iskolájából, tanító nénikkel és bácsikkal, akik megcsodáltak, hogy milyen nagy vagyok, na meg persze, hogy milyen komoly, ez volt a mániájuk. Én meg jó kislányként szépen köszöntem és csak hallgattam, közben pedig megvolt a véleményem a felnőttekről, akik szerint úgy látszik, egy gyerek akkor normális, ha folyamatosan fülig ér a szája. Amolyan pofavizitek voltak ezek a majálisok, a pedagógusok, ha nem akartak bajt maguknak, bizony kimentek a Népkertbe, valami olyasmi volt ez, mint a belső kerületi munkahelyeken a felvonuláson való kötelező részvétel.

A Népkert ezután sok évtizedig csak pusztult. A hetvenes években még vittünk oda gyerekeket, hogy a nyári napközis táborban ne az iskola falai közt kelljen szenvedniük. Aztán később is gyerekekkel fordultam meg ott a sportpályán, valamilyen kerületi rendezvényre kísértük az egész iskolát. De arra emlékszem, hogy az igazi kertrész, a park a hatalmas fákkal és régen elgazosodott utakkal csak satnyult, hervadt, ment tönkre szépen lassan, de biztosan. És hogy az idén volt-e ott, a rákoskeresztúri Népkertben majális, meg hogy Szent István napján lesz-e körhinta, céllövölde és hajóhinta, fogalmam sincs. Azt hiszem, már csak a kép őrzi azt a régi Népkertet a maga fehér kardigános bakfislányaival, műbőrtáskás, körömcipős, fotómasinába belenevető fiatalasszonyaival és fehér inges, sötét öltönyös parasztembereivel együtt.

2007. május 14.

(Jelenlegi állapot 2013-ból: olvasom a rákosmenti hírek között, hogy februárban megkezdték a Népkert felújítását.)



Nincsenek megjegyzések: