2020. január 2., csütörtök

Visszatérve az előző múltidéző bejegyzésemre: meglehet, hogy tévedek, és 1979 Szilveszterén mégsem a Ványadt bácsi, hanem a Három nővér paródia volt műsoron. 

Bár biztos voltam benne, hogy én a Három nővért nem abban a bizonyos szilveszteri buliban, hanem otthon láttam, de teljesen elbizonytalanít, hogy a neten kivétel nélkül mindenhol azt említik szilveszteri műsorszámként - ami persze elég ingatag bizonyíték, hiszen elég, ha csak egyetlen internetes cikkíró téved, a többi átveszi és attól kezdve  végeláthatatlanul terjed a fals információ. Hiába próbáltam mindenféle létező trükkel rákeresni, hogy pontosan mikor mutatta be először a tévé ezeket, egyetlen forrást találtam, ahol világosan leírják az MTV1  december 31-i egész napi műsorát, és ott a Ványadt bácsi szerepel az este 21:20-kor kezdődő Alfonzó Világszínház című műsor egyik jeleneteként:

21:20 Alfonzó Világszínház (sz)
  - Lélektra
- Szegény embernek semmi sem sikerül
- Ványadt bácsi
Szereplők: Alfonzó, Kovács Zsuzsa, Markos György, Pécsi Ildikó, Raksányi Gellért, Szemes Mari

Valamikor régen, a freeblogos őskorban egyszer már említettem ezt a két paródiát a blogomban és emlékszem, akkor Kapitány Gabi kiderített róluk valamit, amit aztán kommentekben meg is tárgyaltunk. De a freeblog elmúltával elmúltak a kommentek is, és hiába varázsoltam át másik szolgáltatóhoz a régi blogomat, a kommenteket nem lehetett megőrizni. És már Gabitól sem kérdezhetem meg. Furcsa az emlékezés anatómiája: volt valamikor egy emlékezetes este, és miközben azt hiszem, hogy pontosan emlékszem, milyen műsorokon szórakoztunk akkor este, lehet, hogy mégsem úgy volt. Ezért aztán egyelőre nem tudjuk meg, mit is láttam én azon a bizonyos szilveszteren a tévében. De bárhogy is volt, az biztos, hogy azóta már mindkét jelenet a magyar paródiatörténelem nagy klasszikusai közé emelkedett, akár szilveszterkor láttuk először, akár korábban.

3 megjegyzés:

Rozsa T. (alias flora) írta...

Emlékszem erre az Alfonzói "Három nővér"-re. Szédületesen jó paródia volt!
És még hozzátenném, hogy valóban sugárzóan szép voltál azon a képen!

Ági írta...

Rózsa, az csak a véletlen, meg a szerencsés fotózás műve. Mondhatnám úgy is, hogy szebbre sikerült, mint amilyen a valóságban voltam, de tényleg. :)

klaribodo írta...

Ági, kedves mosolyod bármelyik évben érvényes!
Megkerestem egy autentikus forrást erről a szilvszteri adásról: "Az 1901-ben a moszkvai Művész Színházban bemutatott Három nővér (Три сестры), Anton Pavlovics Csehov utolsó előtti színműve. A Prozorov lányokról szóló négyfelvonásos drámát Kosztolányi Dezső fordította le magyarra, s bár a színházi krónikák számos nagyszerű színpadra állítását feljegyezték Magyarországon, a legismertebb változat valószínűleg mégis az az 1979. december 31-én a Magyar Televízió szilveszteri műsorfolyamában bemutatott átírat, amely jó időre ellehetetlenítette a darab magyarországi színházi előadásait." A folytatás a Qubit c. ismeretterjesztő folyóirat legutolsó számában olvasható.