2025. január 26., vasárnap

Művészi szabadság

Csók Istvánról keresgéltem a neten, és beleütköztem egy leírásba, ami hosszasan foglalkozik a festő őcsényi kapcsolataival. Többek közt azt írja, hogy Csók István az ottani református templomban festette Keresztelő című képét, a szereplőket pedig a helyi hívekről mintázta. De a templom belső terének ábrázolása eltér a valóságtól, például a szószék valójában a túlsó oldalon van, ami a cikkíró szerint a művészi szabadság adta sajátos megoldás.

Művészi szabadság lenne? Odament a festő, beült a padba és felvázolta, amit majd ábrázolni akar, aztán később – már otthon a műteremben – részleteiben is kidolgozta a képet, ez nyilván valahogy így zajlott annak idején. Elképzelhető lenne, hogy nem rajzolta fel a szószék melletti ablakokat, és tévesen úgy emlékezett, hogy ott vannak ablakok? Nem hiszem. Vagy mivel tudta, hogy a szószéktől a másik irányban vannak ablakok, azt gondolta, szimmetrikusan ebben az irányban is vannak? Hát... ki tudja? (Egyébként a hajó mindkét végében van egy-egy ugyanolyan, boltozatos karzat, ez kicsit megtévesztő is lehet). De az tény, hogy a festményen ábrázolt két ablak ilyen elhelyezkedésben csak a másik oldalon van meg, ezt igazolják a mai fotók is, márpedig az 1780-as években épült későbarokk templomot azóta nem építették át.

Szóval, ha nem lenne ugyanilyen elrendezés minden egyes képen, ami erről a festményről valaha készült, azt gondolhatnánk, hogy egy fotós véletlenül elforgatta a képet a  függőleges tengelyén és így tükörképet hozott létre. De ez kizárható, a Nemzeti Galériában az eredeti is ilyen, baloldalt van a szószék, úgyhogy nincs tévedés, Csók István így festette meg. 

Hogy ezt nevezhetjük-e "művészi szabadságnak", arról már lehetne vitatkozni.


3 megjegyzés:

andalgo írta...

Csak találgatni merek: egy refi templom üres fala az üres fal. Nagyon unalmas üres fal, koncepciózusan. Így a festmény felső fertáján lenne egy nagy üres semmi. Az ablak, a fények, a hangulat mind kellenek - talán csak ennyi.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Ági, magam is úgy vélem, hogy egy festmény nem feltétlenül "dokumentum" - legalábbis a célja elsősorban nem a valóság hű ábrázolása, hanem a festő látásmódjának kifejezése...

Ági írta...

Rózsa, értem, de az én realista fejem meg azt mondja, hogy ha ott nincs ablak, akkor nem teszek oda ablakot. Na, tán ezért se lettem művész soha. :))